Telepraca a zasady BHP

  • 03/10/2013
  • BHP
Telepraca a zasady BHP

Telepraca stała się obecnie bardzo popularną formą zarabiania pieniędzy – szczególnie przez studentów. Nie zawsze jest to praca w odpowiednim do tego przygotowanym miejscu. Warto dowiedzieć się, jakie warunki powinien zapewnić nam pracodawca, oraz czego możemy oczekiwać od stanowiska pracy.

BHP Stanowisko PracyW dzisiejszych czasach, gdzie rynek poszukuje nowych rozwiązań związanych z zatrudnianiem pracowników coraz bardziej popularny staje się rodzaj “pracy na odległość” – telepraca. Jest to szczególna forma zarabiania pieniędzy często wykorzystywana np. przez studentów. Jednak to czego często nie dostrzegamy to warunki w jakich jest ona wykonywana. Żeby oczekiwać właściwego przygotowania stanowiska pracy musimy mieć odpowiednią wiedzę na ten temat. Posiadanie takiej wiedzy wymagane jest prawem a dostarczycielem tej informacji powinien być pracodawca podczas szkoleń wstępnych, stanowiskowych, okresowych.

Telepraca wykonywana jest przy pomocy dostępnej infrastruktury technicznej, telekomunikacyjnej nie zawsze w miejscu zatrudnienia, siedzibie pracodawcy. Celem jej wykonywania często jest dostarczanie raportów, wyników własnej pracy. Szczegółowy zakres zatrudnienia reguluje umowa. Taki rodzaj zatrudnienia cechuje wysoka mobilność pracownika, wykonywanie czynności zleconych o różnych porach dnia i nocy. Bardzo często telepraca świadczona jest w tzw. telecentrum. W taki sposób, przy pomocy systemu zdalnego zarządzania pracownikami, wykonywane są tłumaczenia, redagowania tekstów, księgowość, marketing oraz sprzedaż telefoniczna.

Niewątpliwie taki rodzaj zatrudnienia ma wiele korzyści zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. W taki sposób po stronie pracodawcy ograniczane są koszty stworzenia i utrzymania stanowiska, a po pracownik zyskuje większą samodzielność, bardziej komfortowe i prorodzinne warunki wykonywania pracy, redukuje koszty związane z dojazdem do miejsca zatrudnienia.

Do tzw. “minusów” po stronie pracownika można wyliczyć choćby dużą liczbę godzin czyli intensywność pracy. Liczba godzin przekraczająca odpowiednie limity godzinowe powoduje wykluczenie pracownika z jego własnego środowiska, ogranicza kontakt z rodziną oraz powoduje uzależnienie od sprzętu technicznego.

Jeżeli wykonujemy pracę o takim charakterze koniecznie musimy pamiętać o odpowiedniej organizacji swojego stanowiska pracy. Taką wiedzę można zdobyć na kursach, podczas szkoleń bhp jak i materiałów informacyjnych. Obowiązek właściwej organizacji stanowiska pracy został nałożony na pracodawcę w Kodeksie pracy.

Jak powinno być prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy – o tym wkrótce, w kolejnym artykule ISS Education.

Dodaj Komentarz